Ini adalah pesanan dari pemilik blog. Sila JANGAN COPY, AMBIL atau TIRU sebarang entry yang telah di masukkan. Ianya adalah HAK MILIK KEYLA ALI!! Kecuali apabila di nyatakan. Maka, jadilah orang yang AMANAH dan BERTANGGUNGJAWAB. Segala kerjasama yang anda berikan, amat saya hargai. TERIMA KASIH dan SELAMAT MEMBACA. SUDAH BACA SILALAH COMMENT(S).

Monday 4 February 2013

CBA - PART 18


"Kau  ni  dah  seminggu  tak  masuk  ofis,  tak  apa  ke?"  Airisya  menegur  Sue  yang  sedang  asyik  mencatit  sesuatu  di  dalam  buku  laporan  restoran.

"Biarlah  dia  orang  yang  uruskan.  Aku  malaslah  nak  masuk  ofis."  Sue  masih  tidak  berganjak  dari  meja  itu.

"Malas  ke  sebab  Syakif?"

"Kau  ni  sibuklah  tanya  macam-macam.  Kau  tak  suka  aku  duduk  sini,  cakap!  Aku  boleh  keluar."  Sue  melenting.  Dia  berang  setiap  kali  orang  berjumpa  dengannya  mesti  bertanya  tentang  Syakif.  Apa  dah  tak  ada  orang  lain  lagi  ke  nak  tanya?

Airisya  terkejut  dengan  reaksinya.  Dia  jadi  serba  salah  pula.  Bukan  dia  sengaja  mahu  melenting  di  hadapan  Airisya  tetapi  ianya  berlaku  terlalu  pantas.

"Risya,  aku  minta  maaf."  Sue  menghampiri  Risya.  Airisya  masih  diam  terkaku.  Dia  sangat  terkejut  ketika  ini.

"Risya..."

"Sue,  tak  apa.  Aku  okay."  Airisya  tersedar  dari  diam  yang  panjang.

"Risya,  aku  tahu  kau  terkejut.  Sorry,  aku  tak  sengaja."  Sue  memujuknya.

"Sue,  kau  okay?  Tak  pernah  aku  tengok  kau  melenting  sampai  macam  tu sekali.  Ada  apa-apa  yang  terjadi  ke?"

"Hmm...  Aku  cuma  teremosi  sikit.  Aku  geram  sebab  mana-mana  aku  pergi  mesti  orang  sebut  fasal  si  Syakif  tu."

"Ceritalah  dekat  aku  apa  yang  jadi."  Sue  menceritakan  segala  yang  terjadi  kepadanya  termasuklah  hal  yang  berlaku  seminggu  yang  lalu.

"Jadi,  sebab  tu,  kau  tak  masuk  ofis  minggu  ni?"

Sue  mengangguk.  "Aku  sayang  dia  tapi  aku  tak  yakin  dengan  dia.  Aku  takut  keputusan  yang  aku  buat  tak  berpihak  kepada  aku."

"Tapi  dia  terlalu  mencintai  kau,  Sue.  Bertahun  dia  tunggu  kau."

"Macam  mana  aku  nak  percaya  perempuan  yang  dia  tunggu  tu  aku?  Sedangkan  aku  yang  dah  lama  dia  kenal  ni  pun  dia  boleh  lupa."

"Aku  tahu  kau  kecewa  bila  tahu  dia  tak  kenal  kau.  Tapi  aku  yakin  dia  memang  sayang  sangat  dekat  kau."  Risya  cuba  meyakinkan  Sue.

Dia  tidak  tahu  mahu  berbuat  apa.  Hatinya  masih  merasa  sakit  apabila  cintanya  ditolak  bulat-bulat  tanpa  mengetahui  duduk  perkara  sebenar,  dan  sekarang  mahu  menagih  cintanya  kembali.

***

Petang  itu,  Syafiq  memandu  keretanya  menuju  ke  restoran  Chingu.  Tengah  hari  tadi  Sue  menghantar  pesanan  ringkas  kepadanya  ingin  berjumpa.  Ada  hal  nak  bincang  katanya.

"Hoi  Sue!"  Syafiq  menuju  ke  sebuah  meja  kosong  di  luar  restoran.

"Kejap  lagi  aku  datang.  Kau  nak  apa-apa  tak?"

"Teh  tarik  satu.  Kau  belanja."  Sue  mencebik.  Ambil  kesempatan  betul  mamat  ni!

"Nah  air  kau."  Sue  meletakkan  segelas  teh  tarik  di  hadapannya.

"Marahlah  tu.". Tanpa  berlengah,  Syafiq  menghirup  teh  tariknya  penuh  nikmat.

"Kenapa  kau  nak  jumpa  aku?"  Sambungnya  setelah  habis  meneguk  airnya  sehingga  setengah  gelas.

"Gelojoh!"

"Sedap  pula  aku  rasa  teh  tarik  ni  hari  ni."

"Memanglah  sedap  kalau  tak  guna  duitkan."

"Hehehe.  Apa  kau  nak  cakap  dengan  aku  macam  tak  menyempat  nak  jumpa?"

“Syakif  melamar  aku.”  Sue  mula  serious.

"Bila?"

"Minggu  lepas.  Sebijik  apa  yang  kau  cakap  kat  aku  hari  tu."

"Itulah  kau,  aku  dah  cakap  tak  nak  dengar.  Habis  apa  kau  jawab?"

"Aku  tak  terima  dia."  Jawab  Sue  tenang.

"What?!  Kau  gila  apa."  Agak  dah,  mamat  ni  mesti  over  punya.

"Woi,  kau  tu  yang  gila,  gila!"  Sue  menampar  bahunya.  "Kan  aku  dah  cakap,  aku  akan  terima  kalau  dia  dapat  yakinkan  aku."

"Kau  nak  macam  mana  lagi  untuk  dia  yakinkan  kau?"  Peliklah  aku  dengan  perempuan  ni.  Aku  ajak  jadi  steady  girl  aku  tak  nak.  Hoi!  Kau  tu dah  bertunang,  mangkuk.

"Entah.  Kalau  dia  betul-betul  suka  aku,  mesti  dia  akan  cuba  mengorat  aku  lagi,  kan?"

"Hmm...  Kalau  dia  nak  mengorat  kau  lagi.  Kalau  aku,  jangan  harap.  Kau  pun  bukan  lawa  mana  pun."  Syafiq  selamba  meluahkan  pendapatnya.

"Mangkuk  hanyun  betul  mamat  ni!  Penat  aku  je  ajak  dia  jumpa.  Tak  boleh  pakai  rupanya.  Membazir  teh  tarik  betul.  Bukan  menyenangkan,  tapi  menyusahkan  orang  lagi  adalah."  Geram  betul  dia.

"Rileks  la  kawan.  Okay,  nanti  aku  suruh  Syakif  mengorat  kau  ye."

"Bodoh  betul!  Geram  betul  aku  dengan  dia  ni.  Kau  pergi  baliklah."  Sue  menghalaunya.  Makin  lama  dia  dekat  sini,  makin  sakit  jiwa  aku.

"Tak  baik  tau  halau  pelanggan.  Bos,  tengok  pekerja  bos  ni!"  Syafiq  memanggil  Airisya.

"Banyaklah  kau  punya  pelanggan.  Kalau  kau  pelanggan,  bayar  duit  teh  tariklah!"  Sue  menolaknya  ke  kereta.

"Okaylah,  aku  balik  dulu.  Nak  pergi  jumpa  Syakif  cakap  yang  kau  suruh  dia  mengorat  kau  balik."  Sue  sempat  menunjukkan  penumbuknya  ke  arah  Syafiq  sebelum  berpatah  balik  ke  kedainya.

No comments:

Post a Comment