Ini adalah pesanan dari pemilik blog. Sila JANGAN COPY, AMBIL atau TIRU sebarang entry yang telah di masukkan. Ianya adalah HAK MILIK KEYLA ALI!! Kecuali apabila di nyatakan. Maka, jadilah orang yang AMANAH dan BERTANGGUNGJAWAB. Segala kerjasama yang anda berikan, amat saya hargai. TERIMA KASIH dan SELAMAT MEMBACA. SUDAH BACA SILALAH COMMENT(S).

Monday 4 February 2013

CBA - PART 17

S


udah  dua  bulan  dia  berhubung  rapat  dengan  Syafiq  dan  selama  itulah  dia  sering  keluar  bersama  Syafiq  sehingga  ada  gosip-gosip  tentang  mereka.  Dia  tidak  kisah  dengan  semua  itu  kerana  dia  menganggap  Syafiq  itu  kawannya.  Tidak  lebih  dari  itu.  Lagipula,  hatinya  belum  bersedia  untuk  menerima  sesiapa.

"Sue,  you  dengan  Syakif  macam  mana?" Dia  membuka  bicara  petang  itu.  Sengaja  dia  bertanya  tentang  Syakif.

"Macam  biasa  sahaja.  Kenapa?"  Sue  tidak  berminat  mahu  bercerita  mengenai  Syakif.  Cukup  sekadar  di  pejabat  dia  perlu  menghadap  Syakif.

"Tak  adalah  dulukan  you  all  selalu  sama-sama.  Mana-mana  pergi  mesti  berdua.  Tapi  sekarang  I  tengok  dah  tak  macam  dulu.  You  gaduh  dengan  Syakif  ke?"

"I  tak  gaduhlah.  Masing-masing  dah  besar  Syafiq.  Takkan  nak  berkepit  lagi?  Lagipun,  dia  dah  ada  kekasih  hatikan.  Nanti  berperang  pula.  Kau  pun  tahukan?"

"Hmm,  you  sure  ke  dia  dah  ada  'kekasih'?"

"Yes  I  am.  Dia  yang  bagitau  dulu."

"Tapi  masa  tu  dia  tak  tahu  siapa  you."  Benar,  Syafiq  tahu  ceritanya  pada  malam  itu.  Dia  juga  sering  bercerita  tentang  dirinya  kepada  Syafiq.

"Biarlah  Syafiq.  I  malas  mahu  fikir  lagi."

"You  steady  dengan  I  ajelah  susah-susah  sangat."  Syafiq  menyakat  Sue.  Bukan  Sue  tidak  tahu  dia  sudah  bertunang.

"Nak  bagi  I  mampus  ke?  Kalau  tunang  you  kejar  I  dengan  parang  macam  mana?  I  tak  nak  mati  lagi."

"Nanti  I  tolonglah."

"You  nak  tolong  apa?  You  tu  tahu  tolong  tengok  saja.  Nanti  I  dah  lunyai baru  you  datang  dekat."  Gelak  Sue  apabila  membayangkan  dirinya  di  kejar  oleh  Maira  sambil  memegang  parang.  Pasti  parah.

"Ha!  Tu  yang  gelak  sorang-sorang  kenapa?  Gila  apa."  Teguran  Syafiq  mematikan  bayangannya.

"Ish!  I  terbayang  Maira  kejar  guna  parang.  Yah,  Sue!!  Berani  kau  rampas  tunang  aku!"  Sue  melakonkan  gaya  seorang  perempuan  membawa  parang  sambil  menjerit  mengejarnya.  Mereka  tergelak  membayangkan  situasi  itu  andai  benar-benar  berlaku.

Tidak  jauh  dari  tempat  mereka,  sepasang  mata  asyik  memerhatikan  setiap  gerak  geri  mereka.  Dia  bergegas  bangun  dan  pulang.

"Tapikan  Sue,  kalau  si  Syakif  tu  nak  dekat  kau,  means  orang  yang  dia  tunggu  tu  kau,  kau  akan  terima  dia  tak?"  Syafiq  berbalik  pada  persoalan tadi.

"Tak  habis  lagi  fasal  benda  ni?"

"Aku  curious  nak  tahu."  Sengihnya  memanjang.

"Depends.  Tengok  macam  mana  dia  bagitahu  aku  dan  cara  dia  yakinkan  aku."

"Jadi,  kau  akan  terima  dialah?"

"Kan  aku  cakap,  depends  macam  mana."

"Huyoo...  Sue  dah  pandai  nak  romantik-romantiklah.  Tak  sangka  aku  dah  besar  rupanya  kau  ni."

"Diamlah  kau.  Aku  tumbuk  kau  baru  tahu."  Sue  sudah  memerah  mukanya  di  usik  begitu.

"Nanti  aku  tolong  cakap  dekat  Syakif  eh  kau  nak  yang  romantik-romantik.  Kau  nak  dekat  mana?  Restoran,  beach,  or...  Ha!  Shopping  complex!"  Syafiq  makin  seronok  mengenakan  Sue.

"Syafiq!!!"

***

          'Aku  nk  jmpa  kau  ptg  ni.  Tmpt  biasa.'

Sue  membaca  pesanan  yang  di  terimanya  sebentar  tadi.  Berulang  kali  dia membacanya  seolah-olah  apa  yang  tertulis  itu  sesuatu  yang  amat  sukar  difahami.

Dia  bersiap-siap  untuk  keluar  berjumpa  Syakif.  Entah  mengapa  debaran  di  dadanya  kuat  bergetar.  Dia  cuba  menenangkan  diri  ketika  dalam  perjalanan  dengan  memasang  radio.  Namun  jantungnya  lebih  pantas  berdegup.  Lagu-lagu  yang  berkumandang  langsung  tidak  membantu  menenangkannya.

"Rileks  Sue.  Tak  ada  benda  pun.  Sekadar  nak  jumpa  sahaja."  Dia  menarik  nafas  dalam.  Tiba-tiba  dia  teringat  kata-kata  Syafiq  tempoh  hari.  'Macam  mana  kalau  dia  lamar  kau?'

"Ish!  Tak  mungkinlah."  Sue  keluar  dari  kereta  dan  menuju  ke  restoran  yang  sudah  tidak  asing  baginya.

"Hai  Sue!"  Raisya  menyapanya.

"Hai  kakak  ipar.  Bisness  okay?"

"Eh  belum  kakak  ipar  lagi  okay.  Alhamdulillah  semuanya  berjalan  dengan  baik  sekali.  Lama  tak  nampak.  Busy  dating  ya?"  Risya  mengusiknya.

"Banyaklah  kau.  Tanyalah  tunang  kesayangan  kau  tu.  Dia. Bagi  kerja  dekat  aku  macam  tak  ada  hari  lain  je."

"Tunang  aku,  abang  kau,  kan?"  Sue  mengangguk.  "So  jangan  nak kata  tunang  aku  je.  Abang  kau  memang  macam  tu."  Mereka  berbual  seketika  sebelum  Sue  bertanya  tentang  Syakif.

 "Dia  dah  sampai?"

"Dah.  Ada  dekat  dalam  tu.  Pergilah  jumpa  dia.  Jangan  gaduh-gaduh  pula."  Airisya  memesan.  "Nanti  habis  semua  pelanggan  aku  lari."  Sambungnya  dalam  nada. Bergurau.

"Sorry.  Lama  ke  tunggu?"  Sue  melabuhkan  punggung  di  hadapan  Syakif.

"Tak  jugalah.  Aku  pun  baru  je  sampai."

"Kenapa  kau  nak  jumpa?  Ada  hal  mustahak  ke?"

"Tak  adalah  aku  cuma...  Kau  tak  pesan  apa-apa?"  Syakif  tidak  jadi  berterus  terang.

"Tak  apa.  Nanti  aku  pesan."  Mereka  diam.  Masing-masing  cuba  menyusun  ayat  agar  suasana  tidak  menjadi  kekok.

"Sue!"

"Hmm."  Sue  masih  tidak  memandang  Syakif.

"Aku  ada  sesuatu  nak  cakap  dengan  kau."  Akhirnya  Syakif  memberanikan  diri.

"Apa  dia?  Cakaplah."  Sue  mengangkat  mukanya.  Mereka  bertentangan  mata  seketika.

"Aku  suka  kau.  Dah  lama  sangat  aku  simpan  perasaan  aku  dekat  kau."  Syakif  melepaskan  nafas  lega  selepas  meluahkan  perasaannya.

"Err...  Kaukan  dah  ada  steady  girl."

"Aku  minta  maaf  fasal  tu.  Sebenarnya  masa  tu  aku  cakap  fasal  kau.  Yela,  kau  pun  tahu  yang  aku  bukan  tahu  kau  tu  Ira  masa  tu.  Aku  pun  tak  sangka  yang  sebenarnya  aku  dah  jumpa  dengan  orang  yang  aku  tunggu  selama  ini.

"Kalau  aku  kata  aku  tak  boleh  terima  kau?"  Sue  menduga.

"Kenapa?  Kau  dengan  Syafiq  ke  sekarang?"  Syakif  agak  kecewa.

"Nope.  Aku  belum  bersedia  untuk  disakiti  lagi  sekali.  Hati  aku  baru  nak  pulih."

"Sue...  Aku  minta  maaf  fasal  tu.  Aku  tak  ada  niat  pun  nak  buat  macam  tu."

"Ye  aku  tahu  tapi  aku  masih  tak  dapat  nak  lupakan  apa  yang  terjadi.  Lepas  kau  pergi  malam  tu,  aku  rasa  macam  bodoh  sangat.  Niat  aku  cuma  nak  bagitahu  hal  sebenar  je.  Tapi  orang  salah  sangka."

"Aku  tak  tahu."

"Enough  Syakif.  Aku  tak  nak  cakap  fasal  ni  lagi.  Aku  minta  maaf  tak  dapat  nak  terima  kau.  Aku  pergi  dulu."

Syakif  hanya  melihat  Sue  keluar  tanpa  menahannya.

No comments:

Post a Comment