Ini adalah pesanan dari pemilik blog. Sila JANGAN COPY, AMBIL atau TIRU sebarang entry yang telah di masukkan. Ianya adalah HAK MILIK KEYLA ALI!! Kecuali apabila di nyatakan. Maka, jadilah orang yang AMANAH dan BERTANGGUNGJAWAB. Segala kerjasama yang anda berikan, amat saya hargai. TERIMA KASIH dan SELAMAT MEMBACA. SUDAH BACA SILALAH COMMENT(S).

Monday 4 February 2013

CBA - PART 12

“B


olehlah  Kif!”  Amir  masih  memaksanya  sejak  tadi.

“Aku  tak  naklah.  Aku  bukannya  kenal  pun  budak  tu.  Lepas  itu,  kau  nak  suruh  aku  pergi?”  Sejak  pagi  tadi,  Amir  sudah  memintanya  untuk  ke  sebuah  restoran  kerana  seseorang  mahu  berjumpa  dengannya.  Apabila  di  tanya,  tidak  pula  dia  bagitahu.  Macam  mana  aku  nak  pergi?

“Kau  mesti  kenalnya  nanti  bila  kau  sampai  sana.  Boleh  eh,  Kif?”  Amir  masih  tidak  mengalah.  Bersusah  payah  dia  memujuk  adiknya  untuk  berjumpa  dengan  Syakif  dan  berterus  terang.

“Kalau  aku  pergi,  apa  aku  dapat?”

“Kau  dapat  tahulah  siapa  orang  yang  kau  jumpa  tu.”

“Oi,  aku  tanya  betul-betul  ni.”

“Betullah.  Kalau  aku  cakap  sekarang,  mesti  kau  tak  mahu  perginya.”

“Ini  mesti  ada  something  yang  kau  sorokkan.  Baik  kau  cakap  sekarang.”

“Mana  ada  aku  sorok  apa-apa.”

“Kalau  budak  tu  nak  jumpa  aku,  suruh  jelah  dia  datang  sini.  Tak  payah  nak  tunggu  malam  nanti.”

“Tak  boleh.  Kau  kena  datang  juga  malam  nanti.  Pukul  8  malam  okay.  Terima  kasih  Syakif!”  Amir  terus  melangkah  pergi  tanpa  menunggu  jawapan  dari  Syakif.

“Aku  tak  nak  pergi!!!”  Jeritnya.

“Suka  hati  sahaja  suruh  aku  jumpa  orang  yang  aku  tak  kenal.  Tak  fasal-fasal  nanti  kena  belasah  tak  pun  kena  tangkap.  Siapa  nak  jawab?”

‘Hoi,  apa  kau  merepek  Syakif?  Kau  jumpa  budak  tu  dekat  restoran  bukan  dekat  rumah!’  Bisiknya  dalam  hati.  Dia  tergelak  sendiri  apabila  memikirkan  kebenarannya.

“Nak  pergi  ke  tidak  ni?  Si  Amir  ni  pun  satu.  Bagitahu  sahajalah  siapa  yang  nak  jumpa.  Tak  perlulah  aku  susah-susah.  Nanti-nantilah  aku  fikir.”  Syakif  termenung  memikirkan  sesuatu.  Sedang  dia  termenung,  telefonnya  berbunyi  menandakan  ada  mesej  masuk.

‘Jgn  lpe  dtg  mlm  ni!  Ko  xdtg,  ko  bkn  kwn  aku.  Bye2.’

Mesej  yang  di   terima  dari  Amir  dibiarkan  tidak  berbalas.

***
Syakif  meletakkan  keretanya  di  tempat  yang  tersedia  di  restoran  itu.  Dia  memaksa  dirinya  untuk  pergi  juga  bertemu  orang  yang  dia  tidak  tahu  siapa  atas  desakan  Amir.  “Dia  ni  memang  suka  menyusahkan  aku  betul.”  Bebelnya  sedari  tadi.

Saat  dia  melangkah  ke  dalam  restoran  itu,  matanya  terpandang  kelibat  seseorang  yang  amat  dia  kenali.  Dari  jauh  Sue  memanggilnya.  Dengan  langkah  perlahan,  Syakif  menuju  ke  meja  di  mana  menjadi  tempat  Sue.

“Kau  ke  yang  nak  jumpa  aku?”  Tanyanya  sebaik  sahaja  melabuhkan  punggung  di  atas  kerusi.  Sue  hanya  mengangguk.

“Kenapa  kau  nak  jumpa  aku?  Bukan  ke  boleh  jumpa  dekat  kolej  je.  Susah-susah  kau  nak  keluar  je.”

“Saja  je.  Privasi  sikit.  Asal  kau  busy  ke?”

“Tak  adalah.  Tiba-tiba  Amir  cakap  ada  orang  nak  jumpa  aku.  Bila  tanya,  tak  nak  pula  bagitahu.  Peliklah  aku.  Patut  pun  memaksa  aku  bukan  main.”

“Kau  bukan  tak  tahu  Amir  tu.  Sebab  tu  aku  suruh  dia  yang  cakap,  mesti  kau  datang  punya.  Kalau  aku  yang  cakap  ada  kau  nak  datang?”  Duga  Sue.

“Kalau  kau  cakap  awal-awal,  petang  tadi  aku  dah  sampai.”  Guraunya.

“Yela  kau  tu.  Entah-entah  nak  cari  pun  susah.  Orang  sibuklah  katakan.”

“Ha’ah,  mana  kau  tahu  aku  sibuk?”

“Apa  yang  kau  buat  semua  aku  tahulah.”

“Erk?!”

“Tahu  kau  terkejut.  Sudahlah,  aku  gurau  je.”

“Hmm,  kenapa  kau  nak  jumpa  aku?”  Syakif  berbalik  kepada  persoalan  sebenar.

“Err,  sebelum  tu  aku  nak  bagi  kau  sesuatu.”  Sue  mengeluarkan  sebuah  kotak  dari  dalam  begnya.  Dia  menyerahkan  kotak  itu  kepada  Syakif.

“Belon  ni?  Mana  kau  dapat?”  Syakif  menelek  kotak  yang  baru  di  terimanya  itu.  Paling  mengejutkannya,  isi  di  dalam  kotak  tersebut.  Belon  yang  sering  digunanya  dulu  untuk  bermain.  Kebetulan  atau  belon  yang  sama?

“Hmm…”  Sue  tidak  tahu  bagaimana  mahu  menerangkan  keadaan  sebenarnya.

“Apa  kena  mengena  belon  ni  dengan  kau  nak  jumpa  aku?”  Syakif  tidak  kisah  dari  mana  Sue  memperoleh  belon  tersebut.  Yang  menjadi  persoalannya  mengapa  dia  mahu  berjumpa.

“Aku  suka  kau.  Dah  lama  dah  tapi  tak  berani  nak  confess.”  Sue  berterus  terang.  Lebih  baik  dari  hatinya  dibebani.

“Ha?!”  Syakif  terkejut.  Dia  terdiam.

“Sebenarnya,  dah  lama  sangat  aku  suka  dekat  kau.  Sejak…”  Tidak  sempat  Sue  menghabiskan  bicaranya  Syakif  memotong.

“Sorry,  aku  tak  boleh  nak  terima  kau.  Aku  dah  ada  orang  lain  dalam  hati  aku.  Aku  mengaku  yang  aku  pun  suka  kau,  tapi  aku  tak  boleh  sayang  kau.  Hati  aku  hanya  untuk  seseorang  yang  dah  lama  aku  simpan.  Aku  minta maaf  sangat-sangat  sebab  aku  tak  boleh  nak  penuhi  permintaan  kau.”  Syakif  ingin  bangun  dan  berlalu  pergi  tetapi  di  tahan  Sue.

“Dengar  dulu  aku  nak  cakap.  Aku  tak  kisah  kalau  kau  tak  terima  aku,  aku  cuma  nak  luahkan  apa  yang  aku  rasa  je.  Terima  kasih  sebab  kau  pun  suka  aku.  Aku  tahu,  kau  pun  ada  hak  untuk  memilih.”

“Aku  harap  kau  fahamlah.  Aku  pergi  dulu.”  Syakif  melangkah  tanpa  sempat  dia  memberitahu  hal  yang  sebenar.  Hatinya  luruh  saat  melihat  Syakif  melangkah.  Dia  bertambah  berduka  apabila  lagu  yang  dimainkan  sangat  mengena  dengan  situasinya  ketika  ini.  Bait-bait  lirik  yang  berirama  seolah-olah  ditujukan  untuknya.

Haru  jongil  ni  saenggakman  hada  ga
(As  I  think  of  you  all  day)
Han  ga  dak  nunmuri,  meotdaero  jureureuk  heureunda
(A  single  stream  of  tears  flow  on  its  own)
Georuem  georuem  ni  moseubi  bal  byeoseo
(Step  by  step,  I  see  you)
Ireul  hada  gado,  nado  moreuge  tto  heureunda
(So  even  as  I  work,  tears  flow  without  me  knowing)
Noraereul  bulleo  do
(Even  when  I  sing)
Georireul  georeo  do
(Even  when  I  walk  the  streets)
Ontong  ni  saenggak  ppun  inde
(I’m  filled  with  thoughts  of  you)
Neodo,  na  cheoreom  ireohke  apeunji
(I  wonder  if  you  hurt  like  me)
Neodo,  na  cheoreom  nunmul  na  neunji
(I  wonder  if  you  cry  like  me)
Neodo,  haru  jongil  ireohke
(I  wonder  if  you  live  all  day)
Chueoke  saneunji,  oh  kkok  na  cheoreom
(In  memories  like  me)
Eokjirado  useul  il  cham  manheunde
(There  are  many  things  to  laugh  about  forcibly)
Taeyeob  inhyeong  cheoreom,  ju  eojin  il  cheoreom  utneun  da
(Like  a  wind-up  doll,  like  it’s  my  job,  I  laugh)
TV  reul  boa  do
(Even  when  I  watch  TV)
Chingureul  ana  do
(Even  when  I  meet  my  friends)
Ontong  ni  saenggak  ppun  inde
(I’m  filled  with  thoughts  of  you)
Mae  ireul  useu  nikka
(Because  I  smile  everyday)
Utneun  moseub  man  boyeo  ju  nikka  naega,
(Because  I  show  my  smile)
Haengbok  han  julman  ana  bwa
(They  think  I  am  happy)
Eotteohke  useo  naega,  eotteohke  useo,  niga  eobt  neunde
(But  how  can  I  smile,  how  can  I  smile  without  you)
Useo  do  useo  do,  nun  muri  tto  heullo
(I  smile  and  smile  but  tears  flow  again)

You can check this song here!~

Liriknya  sangat  mengena  dengan  situasinya  ketika  itu.  Hatinya  menangis  kecewa.  Dikuatkan  dirinya  untuk  terus  melangkah  dan  meneruskan  perjuangan.  Kecewa  tidak  bererti  dirinya  kalah.

No comments:

Post a Comment