Ini adalah pesanan dari pemilik blog. Sila JANGAN COPY, AMBIL atau TIRU sebarang entry yang telah di masukkan. Ianya adalah HAK MILIK KEYLA ALI!! Kecuali apabila di nyatakan. Maka, jadilah orang yang AMANAH dan BERTANGGUNGJAWAB. Segala kerjasama yang anda berikan, amat saya hargai. TERIMA KASIH dan SELAMAT MEMBACA. SUDAH BACA SILALAH COMMENT(S).

Monday 4 February 2013

CBA - PART 15

“D


ah  petang-petang  baru  nak  masuk.  Asal  tak  masuk  malam  kang je?”  Syakif  mula  bosan  menunggu.  Sudah  hampir  setengah  jam  dia  terpacak  di  pejabatnya  namun  orang  yang  dinanti  tidak  muncul-muncul.

“Amir!”  Dia  memanggil  Amir  yang  duduk  tidak  jauh  darinya.  “Nak  tunggu  berapa  lama  lagi?  Aku  dah  bosan  ni.”  Dia  menyambung  lagi.  Majalah  di  hadapannya  dibelek-belek  tidak  berminat  dengan  isinya.

“Kau  ni  memang  tak  reti  nak  menyabarkan?  Tunggulah  sekejap.  Aku  call  dia  tadi,  dia  cakap  tersekat.  Jalan  sesak.  Bukan  kau  tak  tahu  petang-petang  orang  balik  kerja.”  Amir  masih  lagi  tenang  seperti  tadi.  Dia  menyambung  pembacaan  yang  terganggu  sebentar  tadi.

“Itulah  aku  sudah  cakap!  Nak  juga  datang  petang-petang!”  Syakif  terus-terusan  merungut.  Amir  hanya  menggelang  melihat  Syakif.  “Dia  masuk  nanti  tahulah  kau  senyap.”  Bisik  Amir  perlahan.

“Hi  guys!  Sorry  lambat.  Jalan  sesak  sangat.”  Tiba-tiba  seorang  wanita  menegur  mereka.  Amir  bangun  menyambut  wanita  tersebut.  Syakif  yang  dari  tadi  merungut  terperanjat  melihat  wanita  dihadapannya.  Cukup  dikenalinya!  “It’s  okay  Sue.  Aku  tahu  jalan  sesak.  Lagipun,  aku  yang  suruh  kau  datang  petang.”  Amir  memberinya  senyuman  manis.

“Syakif,  tutup  sikit  mulut  kau  tu.  Nanti  lalat  berkampung  pula.”

“Diamlah  kau!”  Dia  malu  di  tegur  begitu  di  hadapan  Sue.  Nanti,  apa  pula  Sue  anggap.  Tak  fasal-fasal  dia  ingat  aku  pervert!

“Jom  Sue  aku  tunjuk  bilik  kau.  Special  punya.”  Amir  mengiringi  Sue  ke  biliknya  yang  terletak  di  antara  bilik  Amir  dan  Syakif.

“Ini  bilik  kau.  Papa  suruh  aku  hias  bilik  ni  macam  mana  yang  kau  nak.  So,  satisfied?”

“Good  job!  I’m  very  satisfied.  Thank  you.”  Sue  lantas  memeluk  Amir.  Tanpa  menghiraukan  Syakif  yang  begitu  terkejut  dengan  tindakannya,  Amir  terus  membalas  pelukan  adiknya  itu.

“But  I’m  sure  that  is  not  you  who  design  this  room,  right?”  Sue  menyambung  kemudiannya.  Amir  mengangguk.

“Amir!  Kau  dah  gila  apa?”  Syakif  memotong  sebelum  sempat  Amir  bersuara.  Dia  bengang  dengan  Amir  yang  berlagak  seperti  tidak  bersalah.  Tak  sedar  ke  yang  dia  tu  dah  ada  tunang?!

“Asal?  Aku  bukan  buat  apa  pun.”  Amir  masih  berpura-pura  tidak  tahu  akan  kesalahannya.

“Tak  buat  apa-apa  kau  kata?  Yang  kau  orang  berpeluk  sakan  tu  apa?”  Syakif  cuba  untuk  meleraikan  pelukan  mereka.

“Tak  faham  betul  aku  dengan  kau  ni.  Oh,  ya.  Tadi  Sue  datang  dengan  siapa?”

“Dengan  Pak  Mat.”

“Pak  Mat?  Wait!  Tadi  aku  dengar  kau  cakap  papa  kau  suruh  hias  bilik  ni  ikut  apa  yang  Sue  suruh?”  Syakif  mula  menyedari  sesuatu.

“Ha’ahlah.  Kenapa?”

“Kenapa  pula  papa  kau  suruh  buat  macam  tu?”

“Dah  tu  kenapa  pula?”  Amir  masih  tidak  mahu  berterus  terang.  Biarlah  Syakif  menyedarinya  sendiri.

“Sue  datang,  dengan  Pak  Mat…”  Syakif  diam  seketika.  Lagaknya  persis  seorang  detektif  yang  sedang  menyiasat  satu  kes  berat.  Amir  memandangnya  tidak  berkelip.  Sue  sudah  tersengih-sengih  melihat  gayanya.

Sesaat  kemudian,  Syakif  berlari  menuju  ke  meja  kerja  Sue.  Dia  mengangkat  tag  nama  yang  terletak  di  atas  meja  itu.  “Fashrina  Suraya  Mohammad?!!”  Bacanya  lantang.

“Yes?”  Sue  menyahut.  Dia  cuba  untuk  menahan  dari  tergelak  melihat  reaksi  Syakif  apabila  mengetahu  siapa  dirinya.

“Fashrina  Suraya.  Ira?!”  Sadis!  Dia  baru  tersedar  dari  mimpi  yang  panjang.

“I  am.  Why?”  Sue  sudah  tertahan  melihat  reaksinya  melepaskan  tawa.

“Baru  sedar  ke?”  Amir  menyakatnya.  “Sebab  tu  aku  kata  kau  ni  lembab!”

“Aku…  Tak  faham.”  Syakif  masih  berdiam.

“Tak  faham  lagi?  Sue  terangkan.”  Amir  mengarah.

“Syakif,  I’m  Ira.  Kau  tak  ingat?”  Syakif  hanya  mengangguk.

“Tapi  aku  dah  tak  macam  dulu.  Sejak  pindah,  aku  ubah  penampilan  aku.  Aku  nak  jadi  orang  baru  dekat  tempat  baru.  Lagipun,  dekat  Seoul  tu,  semua  orang  cantik-cantik.  So  now,  I’m  Sue.”  Syakif  menjadi  bisu  serta  merta.  Muka  bertukar  merah  akibat  malu  dan  tidak  percaya  dengan  apa  yang  di  dengarnya.

“Amir?”  Dia  memandang  Amir  yang  sudah  melabuhkan  punggungnya  di  sofa.  “Asal  kau  tak  bagitahu  aku?”

“Aku  dah  bagitahu  kau.  Kau  tu  je  yang  tak  dapat  nak  tangkap.  Banyak  kali  aku  tersasul  depan  kau.  Ingat  tak  masa  lepas  kau  jumpa  Sue?  Aku  ada  cakap  yang  dia  adik  aku  tapi  kau  buat  tak  tahu  je.”

“Patutlah  aku  selalu  nampak  kau  orang  sama-sama.  Aku  ingat,  masa  majlis  kau  tu!  Sue  tangkap  gambar  sekali  dengan  family  kau!”  Baru  dia  tersedar  akan  segala  kebetulan.

“Aku  dah  cakap,  jangan  menyesal  kemudian  hari.”  Amir  menepuk  bahunya  seraya  keluar  dari  bilik  itu.  Dia  ingin  memberi  ruang  kepada  mereka  untuk  membetulkan  apa  yang  kurang.

“Err…  Sue,  sorry  aku  tak  tahu.”  Syakif  memandangnya.

“Tak  apa  bukan  salah  kau  pun.”  Sue  masih  menunduk.  Dia  tiada  kekuatan  untuk  bertentangan  mata  dengan  Syakif.

“Aku…  Aku  tak  sangka  pula  kau  ni  Ira.  Kalau  aku  tahu,  aku  dah  terima  kau  masa…”   Belum  sempat  dia  menghabiskan  ayatnya,  pintu  bilik  itu  terkuak  dari  luar.

“Sue,  dah  habis?”  Lelaki  itu  menghampiri  Sue.

“Kau  siapa?”  Tanya  Syakif.  Macam  kenal  je  mamat  ni.

“Kau  tak  kenal  aku  ke?  Aku,  Syafiq.”

“Syafiq?!  Player  sekolah  tu?”

“Agak-agaklah  derr!  Aku  player  masa  sekolah  je,  sekarang  tak.”

“Kau  buat  apa  dekat  sini?”

“Jumpa  Sue.  Aku  ada  date  dengan  dia  malam  nanti.”  Syafiq  tahu  segala-galanya  yang  terjadi.  Dia  mula  mendekati  Sue  pun  atas  permintaan  seseorang.

“Kau  kenal  ke  siapa  Sue?”

“Mestilah.  Dari  dulu  lagi  aku  syok  dekat  dia.  Kenapa?  Kau  tak  tahu  ke  dia  siapa?”  Syafiq  sengaja  membuat  hatinya  panas.  Sememangnya,  semasa  dia  bertemu  dengan  Sue  di  pejabat  milik  bapanya  yang  baru  memulakan  tugas,  dia  tahu  siapa  Sue.  Dia  menjadi  pelik  apabila  mendapat  tahu,  Syakif  tidak  mengenali  Sue.

“Sue?”  Syakif  meminta  kepastian  darinya.  Sue  mengangguk.  Syakif  kecewa  dengan  jawapan  yang  di  terimanya.

“Amir  mana?  Lama  aku  tak  jumpa  dia.”  Syafiq  sengaja  menukar  topik.  Dia  tidak  mahu  memanjangkan  soal  ini.

“Ada  dalam  bilik  dia.  Kau  pergilah  jumpa  dia.  Aku  nak  balik.”  Syakif  mengiringi  Syafiq  ke  bilik  Amir  dan  terus  berlalu  ke  biliknya.  Hatinya  tidak  tenang  melihat  keakraban  Syafiq  dan  Sue.  Dia  harus  bertindak!

No comments:

Post a Comment